Projects

KidsLab(Kansei Information Design and System Laboratory)は,モノ・コト・ヒトに対する感性を統計的手法(機械学習)を用いて工学的にモデル化して,人工感性(Artificial KANSEI)を作成することを試みています.そして,この人工感性を利用して,人の感情・気分をポジティブにすることを目的とした複数の応用プロジェクトに取り組んでいます.

KidsLab (Kansei Information Design and System Laboratory) is trying to design and develop Artificial KANSEI(Emotion / Affection) for placing a person in a positive mood, for creating products, for savoring events, and for making human-relationship smooth by using statistical methods (machine learning). We are working on an applied project aiming to shift people’s emotions and moods to a positive state by using this artificial KANSEI(Emotion / Affection). The following projects are application examples that are ongoing.


Inspiring Jukebox


  • Inspiring Jukebox プロジェクトでは,ミュージックストアから一人ひとりのリスナーの感情をポジティブな感情に変える(気分を盛り上げるや気分を落ち着かせる)プレイリストの自動設計方法の研究を行なっています.
  • The inspiring jukebox project is trying to design a playlist that changes a listener’s feelings to a positive state by selecting the music appropriate for the listener from a music store.

研究成果 / Research Outcome


Pleasurable Trip Designer


  • Pleasurable Trip Designer プロジェクトでは ,以下の研究を行なっています.
    • (1) 複数人で旅行する人々の気分をポジティブに変化させる旅行ルートを設計することと,
    • (2) 旅行先でのメンバーでのコミュニケーションを促進するために,生体情報(脈拍)をもちいてグループのポジティブ状態を推定する研究,
    • (3) グループのポジティブ状態を改善するための情報推薦方法
  • The pleasurable Trip designer project is trying (1) to design a travel route that changes the mood of a group positively,(2) to estimate a positive mood of the group in a traveling by measuring thier heart rate through smart watches and (3) to create an information recommendation method to change positive mood of the group in a traveling.

研究成果 / Research Outcome


Individual Well-being Supporter


  • Individual Well-being Supporter Projectは,日常生活において,ひとり一人が幸福や充実(Well-being)を感じられるように,気分が良くなる行為(音楽を聞く,写真を撮る,散歩に出るなど)をしたくなるような仕組みを研究しています.
  • The Individual Well-being Supporter Project is to desing a system that makes people want to do things of feeling well-being in their daily lives that make them feel good (listening to music, taking pictures, going for a walk, etc.)

Sympathetic Outfit Designer


  • Sympathetic Outfit Designerプロジェクトでは,個人の服飾の好みに適しつつも,その人にとって意外性(新鮮味)のある服飾コーディネートを提案する方法の研究に取り組んでいます.
  • The Sympathetic Outfit Designer project is to study a method that proposes serendipitous fashion coordinates suitable for the preference of the individual.


Emotional Information Designer


  • Emotional Infomation Designerプロジェクトは,POI(Point of Interest,観光地など)の魅力や印象を伝えるための情報デザインの研究をしています.具体的には,POIの魅力や印象をより際立せる(伝わる)ように,POIに関する写真の加工,装飾,レイアウト等をデザインしたビジュアル(アート)を設計する方法を研究しています.
  • The Emotional Infomation Designer project is studying information design to convey the attractiveness and impression of POI (Point of Interest, tourist resort, etc.). Specifically, We have been researching ways to design visuals (art) of a POI that they can more impress on the charm of POI by processing, decorating and layout design etc. of photographs of the POI.

Friendly Atmosphere


  • Friendly Atmosphereプロジェクトは,照明と音楽とアロマを組み合わせて,人の気分をポジティブにする(気分を持ち上げる/気分を落ち着かせる)空間を設計する仕組みの研究を行なっています.
  • The Friendly Atmosphere project is studying a method that produces an interior design for making people’s mood positive state (uplifting or calming a mood) by a mechanism combined lighting, music, and aroma.

Affective Exercise Product

  • 感情的なエクササイズ製品プロジェクトは、ユーザーと製品の間の関わり合いを高め、積極的にユーザーが運動するのをサポートするために、感情(笑い、悲しみなど)を表現するエクササイズ製品を研究しています。
  • Affective Exercise Products project is studying the exercise product that expresses emotions (e.g., laughter, sadness, etc.) to increase the interaction between the user and the product and support a user in actively exercising.